Pelaaminen ja tarinankerronta

Suomi 1918 -korttipeli on toki mahdollista pelata vain laittamalla kortteja pöytään hiljaisuuden vallitessa ja se on täysin sallittua mutta peli antaa myös hyvän mahdollisuuden kommentoida tapahtunutta ja rakentaa tarinaa pelattujen korttien ympärille. Varsin usein kortteja pelataan järjestyksessä joka luo jonkinlaisen käsityksen tapahtumien kulusta ja niihin johtaneista syistä.

Peli alkaa mustan 1. Tyytymättömyys-kortin pelaamisella. Tämän jälkeen pöytään ilmestyy mitä todennäköisimmin joko punainen tai valkoinen Lehdistö-kortti. Lehdistö siis kirjoittaa maassa vallitsevasta tyytymättömyydestä. Aktiivisesta kirjoittelusta lehdissä seuraavat Mielenosoitukset (punainen 2. kortti) ja Järjestäytyminen (valkoinen 2. kortti). Samaan aikaan usein jossain päin Suomea päädytään paikalliseen sopuun (1. sininen kortti) mutta samaan aikaan tilanne toisaalla pahenee kun 2. musta kortti Levottomuudet pelataan.

Erikoiskortit saattavat kuitenkin tuoda joskus yllättäviä käänteitä selkeästi etenevään tarinaan. Joskus voi käydä esimerkiksi niin, että punaisia kortteja on pelattu hyvin vähän tai ei edes ainuttakaan, valkoisia kortteja on pelattu neljä tai enemmän ja peliin ilmestyy panssarijuna. Mitä ihmettä tapahtuu ja mistä panssarijuna ilmestyy kun punakaartiakaan ei ole vielä perustettu? Tällaisen tilanteen selitys on esimerkiksi se, että kyseessä on venäläinen panssarijuna ja sen miehistö joka haittaa valkoisten toimintaa tai esimerkiksi hidastaa Mannerheimin (valkoinen 4. kortti) matkaa Suomeen. Samalla tavalla voi käydä toisin päin. Valkoisia kortteja on pelattu vähän tai ei ollenkaan, punaisia kortteja on pelattu enemmän kuin neljä ja yhtäkkiä valkoinen tykistö estää punaisten etenemisen. Selityksenä tälle voi olla esimerkiksi paikallinen valkoisten voimakas toiminta joka ei kuitenkaan pysty vaikuttamaan koko maassa. Tykistö kortti kuvaa laajemminkin valkoisten punaisia huomattavasti parempaa sotilaallista osaamista eikä ainoastaan tykistön vaikutusta vaikka se kortin nimessä näkyykin.

Kenenkään ei toki tarvitse pysyä yllä olevassa tarinassa tai selityksissä. Parempiakin varmasti on. Ne odottavat vain pelaamista ja kertomistaan. Hyvä tarina tuo aina oman lisänsä peliin ja tekee siitä entistä paremman.